Frågor?

1. Hur länge är läsår och termin (höst/vår) dekalen i kraft?

Höstens dekal är i kraft till den 31.1. (OBS! HRT godkänner höstens dekal ändast fram till 31.12.)
Läsårsdekalen är i kraft till 30.9. (OBS! HRT godkänner läsårsdekalen ändast fram till 31.8.)

2. Jag kan inte ta i bruk ett studiekort via Frank

Ifall du betalat medlemsavgiften och väntat 2-3 arbetsdagar akn problemet bero på att du inte gett ditt personsigum när du blivit medlem. Vänligen kontakta studerarandekåren.

3. Jag har tappat mitt studiekort, vad ska jag göra? Måste jag betala terminavgiften en gång till?

Ifall du tappat ditt studiekort men har betalat medlemsavgiften för pågående läsår behöver du inte betala medlemsavgiften, utan endast kortavgiften. Ett nytt kort kan du beställa via webben från Frank.fi

4. Jag har bytt efternamn/studienummer, vad ska jag göra?

Ifall du endast använder det digitala studiekortet kontakta medlemssekreteraren på maria(a)asken.fi med dina nya uppgifter. Om du vill ha dina nya uppgifter på platskortet måste du beställa ett nytt från Frank.

5. Studiekortet och utexamination?

Du kan vara medlem i kåren fram till din examination. Enligt SAMOKs reglement för studiekortet har du inte längre rätt att använda ditt studiekort då du utexaminerats, och ditt studiekort bör lämnas tillbaka till ASK vid examination.

6. Vad är det för skillnad på blått och grönt studiekort?

Det blå studiekortet är för heltidsstuderande, dvs de som studerar till examen och det gröna studiekortet för de som studerar på Öppna YH.

Med det blå studiekortet är du berättigad till alla studerandeförmåner. Medan förmånerna på det gröna kortet är mer begränsade. Största skillnaden med korten är att det blå kortet berättigar dig till förmåner i buss- och tågtrafik, medan dessa inte lyckas med det gröna kortet.

7. Jag befinner mig på annan ort och har inte möjlighet att hämta läsårsklistermärket under kontorets öppehållningstider. Vad ska jag göra?

Kontakta ASKs personal och kom överens om arrangemang för hur du kan hämta ditt kort/din dekal. I fall detta inte kan arrangeras kan du (alltid enligt överenskommelse med ASK, gäller inte nya studiekort) posta ditt studiekort samt lösningsblanketten och ett returkuvert med frimärke till ASK.

8. Jag har betalat min specialförenings (Commedia, HanSe, HoSK, TLK) medlemsavgift i samband med ASKs medlemsavgift, vad får jag för bevis på att jag är medlem i min specialförening?

Om du betalat specialföreningens medlemsavgift i samband med din kåravgift får du ett skillt klistermärke som bevis på betald avgift från ASKs kontor då du hämtar din dekal. Ifall du betalat direkt till specialföreningen ska du kontakta dem för att få ditt klistermärke.

9. Frank

Från och med hösten 2014 kommer våra studerande att ha tillgång till alla Franks tjänster samt till studiekort via Frank. Frank ägs av studerandeorganisationer och strävar för att skapa en bättre och billigare vardag för dig som studerande. För att kunna ta del av Franks förmåner skall du gå till frank.fi och registrera dig där. För att kunna registrera dig och beställa studiekort måste du vara ASKs medlem.

Mera svar gällande Franks studiekort hittar du på Franks egna FAQ https://www.frank.fi/sv/faq/

Om du inte hittade svar på din fråga får du gärna kontakta oss personligen!


Kontaktuppgifter

Generalsekreterare
Sebastian Oey
sebastian(a)asken.fi
050 469 7407

Kommunikations- och medlemssekreterare
Maria Schmidt
maria(a)asken.fi
045 327 4220